Chcę być rezydentem lub pilotem wycieczek za granicą - jak się za to zabrać?


  Branża turystyczna - szeroka i dająca masę możliwości. Pozwalająca na podróżowanie i zwiedzanie świata. Wszystko zależy w sumie od waszego charakteru, chęci i zapału. Ja próbowałam już wielu dziedzin w turystyce: zaczynając od pracy w hotelu, przez studenckie Work&Travel, później biuro podróży i pracę jako konsultant ds turystyki, aż po pracę pilota wycieczek, a teraz w planach rezydenta turystycznego.
   Dodam tylko, że ten post nie jest przez NIKOGO sponsorowany.

Jak wybrać pracę i czy się w ogóle do tego nadaję?

   Jak wspomniałam wyżej - prawdziwą pracę w branży zaczęłam od pracy w biurze podróży (dokładniej Wakacje.pl) jako konsultant ds turystyki. Dało mi to masę możliwości i doświadczenia: znajomość oferty wielu organizatorów, poznanie działania ubezpieczeń, programy komputerowe i oczywiście ogólna znajomość świata i destynacji. Nauczyłam się wiele i uważam, ze ta praca  to była jedna z lepszych decyzji. Dlaczego więc po 8 miesiącach zrezygnowałam i z biura uciekłam znów do słonecznej Grecji, gdzie pracowałam przez sezon jako pilot wycieczek?
   Nie ma na to jednej odpowiedzi. Głównym czynnikiem był chyba fakt, że ja jestem powsinoga i za biurkiem się męczę. Nie lubię siedzieć na tyłku w papierach. Nie na z byt długi okres czasu. Wolę pracę z ludźmi w terenie, kiedy coś się nieustannie dzieje. Dodatkowo też były inne czynniki: lepszy zarobek, możliwość rozwoju, chęć zwiedzenia świata itd. 
   Nim jednak zaczniesz obmyślać plan jak zostać pilotem czy rezydentem musisz wiedzieć kilka ważnych kwestii i zrobić uczciwy rachunek sumienia: czy się na to nadajesz i na pewno chcesz się za to zabierać? Praca w tym zawodzie to nie tylko piękne widoki, zwiedzanie świata i przekazywanie tej wiedzy innym. To jest życie przez kilka miesięcy za granicą(zazwyczaj w sezonie letnim od maja do października). To jest ciężka praca, która wiele razy wystawi Cię na próbę.
    Po pierwsze kontakt z ludźmi - turyści to nie są niskobudżetowi backpackersi. Płacą za wakacje marzeń i mają wymagania, czasem zbyt wielkie co do tego co sami zakupili. Musisz umieć z nimi rozmawiać i być uśmiechnięty mimo, że czasem najchętniej byś się rozpłakał z bezsilności.
     Jako rezydent jesteś 24h pod telefonem - musisz rozwiązywać wszystkie problemy turystów, nawet te najdziwniejsze. No a niestety często ludziom szybciej przychodzi narzekanie, niż cieszenie się z wakacji. Często wymagana jest dobra umiejętność kierowania samochodem (dojazdy między hotelami) no i nocne wyloty i przyloty na lotnisko. Tutaj nie ma często podziału na dzień i noc, a przynajmniej nie dla turystów:)
   Jako pilot pracujesz całe dnie bez względu na pogodę. Tutaj nie ma klimatyzowanego biura, a najczęściej towarzyszy Ci upał i duża wilgotność powietrza. Musisz nie tylko mówić do ludzi (i umieć tą wiedzę przekazywać) ale też pilnować turystów, aby nie mylili godziny zbiórek, czy liczyć ich za każdym razem, no bo często z nimi jak z dziećmi - lubią się zgubić:)
   No i wiele osób "rozum" zostawia w domu, no bo przecież tam lecą "tylko" na wakacje:)


Jakie więc mamy możliwości na szkolenia na naszym polskim rynku?

   Opiszę dwie chyba najpopularniejsze opcje, z którymi albo ja/albo moi znajomi mieli do czynienia. Mowa tutaj o Akademia Rainbow oraz Kadry Turystyki. Możliwe, że już słyszeliście o tych dwóch firmach oferujących szkolenia dla pilotów/rezydentów/animatorów, a jeśli nie to z chęcią wam przybliżę temat.
   Akademia Rainbow to nic innego jak biuro Rainbow Tours, o którym na pewno słyszeliście. Posiadają oni swoją akademię, gdzie szkolą przyszłych pilotów, rezydentów oraz animatorów. Nie będę opisywać wam dokładnych informacji o każdym kursie, podawać ceny itd bo wszystkie niezbędne informacje znajdziecie na ich stronie internetowej https://akademiarainbow.pl/.
   Oczywiście po ukończeniu szkolenia dostajecie dyplom, no i co jest bardzo fajnego w Rainbow - często macie gwarantowaną pracę na najbliższy sezon. Osobiście znam osoby, które ukończyły ich szkolenia i są bardzo zadowolone - sama myślę, czy w przyszłości o takie szkolenie u nich się nie pokusić (jak zrobię to na bank zdam relację:))


   Koleją firmą, z którą miałam już kontakt bezpośredni to są Kadry Turystyki. Posiadają oni masę szkoleń od rezydentów, pilotów po nawet pracowników biur podróży. Nie miałam osobiście u nich robionego typowego szkolenia dla pilotów, ale ich firma szkoliła pracowników biura podróży Grecos, z którym pracowałam w ostatnim sezonie. Mieliśmy w Poznaniu 2 dni bardzo fajnego szkolenia, no i między innymi właśnie uczestniczyłam w szkoleniu pilotów przez Kadry Turystyki. Obie osoby prowadzące miały mega pozytywne nastawienie i podejście. Potrafili świetnie przekazać wiedzę i pokazać nam jak zastosować to wszystko w praktyce.
   Ponownie nie będę opisywać wam szczegółów ich oferty, bo tą wraz z cenami znajdziecie na ich stronie internetowej https://kadryturystyki.pl/. Tutaj również kurs kończycie z dyplomem i co najważniejsze - masą wiedzy.


Jak szukać pracy jako pilot/rezydent i czy jest to możliwe bez kursów i doświadczenia?

   Rekrutacja zazwyczaj na dany sezon zaczyna się dużo wcześniej. Czyli jeśli chcesz pracować w sezonie 2020 warto już szukać pracodawcy w okresie listopada/grudnia 2019. Nie jest to sztywna data, bo każde biuro zaczyna swoją rekrutację w innym terminie i trzeba tego po prostu pilnować. Ogłoszenia zazwyczaj znajdują się na oficjalnej stronie touroperatowa w zakładce "kariera" lub innej o podobnym znaczeniu. Znajdziecie tam wszystkie wymagania, opis stanowiska, daty itd.
   Nie mogę wam napisać co trzeba umieć i posiadać, aby się dostać - to zależy od firmy. Jedni będą wymagać doświadczenia, a inni nie. Jedni będą wymagać szkoleń/kursów, a inni nie. Jedni szukają pracowników od kwietnia do października, a inni od czerwca do września. Tutaj już wasze zadanie na przeszukanie ofert i wybranie najlepszej, na której wymagania się oczywiście załapiecie.
  Ja zaczynając zgłosiłam się bez doświadczenia jako pilot oraz bez szkoleń - ale firma sama mi zrobiła szkolenie, oraz posiadałam już trochę doświadczenia na innych dziecinach turystyki (np: biuro podróży). Czyli jak widać da się;)
   Wysyłałam/em CV i co dalej? Czekasz na telefon i najczęściej umówienie się na rozmowę kwalifikacyjną. Może to oznaczać dojechanie na nią do innego miasta w Polsce, także bądź tego świadom. Kolejne punkty to już umowa i formalności. 
   O  warunkach i pieniądzach też nie ma co za dużo pisać - zależy od firmy. Jedni mają głównie stałą podstawę, a inni system % (np: od sprzedaży wycieczek). Jedni zapewniają zakwaterowanie i wyżywienie, a inni nie. Dobrze więc rozeznajcie się w ofercie, jaką chcecie przyjąć:)
   No i na koniec mały powrót do tematu Rainbow - mają jedną fajną rzecz, której nie zauważyłam w innych biurach podróży... A mianowicie stanowisko "asystenta rezydenta". Jeśli marzysz o takiej pracy, ale nie jesteś w 100% pewien czy to dla ciebie, warto pokusić się pierw na taką możliwość:)

   Mam dzieję, że ten post wyjaśnił wam trochę kwestii i odpowiedział na nurtujące pytania - a może nawet zmobilizował kogoś do spróbowania swoich sił?:) Jeśli macie jeszcze jakieś wątpliwości to śmiało piszcie w komentarzach - albo w wiadomości prywatnej na moim instagramie: @patrycja_podhorodecka_travel
    Jeśli macie jakieś inne ciekawe "tematy" związane z pracą w turystyce, o których chcecie abym napisała, to swoje pomysły zostawcie w komentarzach pod tym postem.
 
   No i mam nadzieję, do zobaczenia na turystycznym szlaku:)

Pozdrawiam,
Patrycja.

~~~~~

"Ziemia jest twoim okrętem, nie siedzibą"
 ∼św. Augustyn z Hippony


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...